본문 바로가기
스크랩

Defining DIT: The Big Misconception

by skarly 2018. 6. 10.

구재모

프로듀서와 촬영감독이 알아야 할 「DIT란 무엇인가?」


“저는 프로듀서와 촬영감독들이 DIT를 그저 하나의 사치스런 비용의 역할로 보지 않고 제작에서 반드시 필요한 동반자로 생각해줬으면 좋겠습니다... DIT 역할에 대해 의구심을 가지면 작업에서의 불확실성은 높아집니다.” - Ben Schwartz

  

글: Micah Van Hove  /   번역: 구재모

출처: [No Film School] https://goo.gl/6cZVmh

  

어떤 새로운 아이디어를 말하기는 쉽지만 그것을 증명하기란 어려운 법이다.

영화산업에서의 지배적인 기술이 아날로그에서 디지털로 전환되면서 가장 크게 잘못 자리 잡은 개념 중 하나가 바로 DIT(Digital Image Technician)일 것이다.

그 오해를 제대로 이해해 보자.

  

DIT는 촬영현장에서 주로 촬영감독과 협업을 하는 전문 기술 스탭이다. DIT는 (1)비디오 엔지니어링에 관한 전문 기술지식을 갖고, (2)촬영하는 영상의 품질을 관리하면서 (3)발생한 모든 기술적 문제를 해결하고 (4)현장 색보정을 진행함과 동시에 (5)프로덕션 전반의 워크플로우를 관리해야 한다.

  

아래는 DIT 직무에 관한 개념을 명확히 설명하기 위해서, 미국 뉴욕과 LA에서 활동하는 업계 최고의 DIT들과 진행한 인터뷰 내용을 정리한 것이다.

  

  

[NFS] 당신의 배경에 대해서 말씀해주시겠습니까?

  

[Ben Schwartz] 저는 텔레비전 뉴스 카메라맨과 편집기사로 일을 시작했습니다. Beta SP 카메라부터 사용하기 시작했구요. 그 때 꽤나 복잡한 아날로그 비디오 기술에 관한 모든 것들을 공부할 수 있었습니다. 그 뒤에 대학에 입학해서 전공으로 잠시 공부를 했고, 그리고 나서 (당시에는 최고 사양이었던) 소니의 HDC-950 카메라를 가지고 영상을 제작하는 회사를 직접 만들었습니다. 당시에는 영상산업에서 일하는 현장 DIT가 거의 없었기 때문에, 프로덕션 회사를 시작했던 처음에는 외부 DIT를 고용했었습니다만, 비디오 엔지니어링 분야의 제 경험을 살려서 직접 이 일을 하기 시작했습니다.

제가 직접 DIT로 일을 시작하려고 했을 때, 버뱅크로 가서 제프 크리(Jeff Cree)가 진행하는 DIT 교육과정*을 수강했습니다. 제프 크리 씨는 HD비디오 기술 분야에서 전설적인 인물입니다. 제가 DIT로 일을 시작했던 2006년 당시에 영상제작분야에서 가장 많이 사용했던 카메라는 소니의 F900과 파나소닉의 Varicam이었습니다. 현장의 모든 작업에서는 컴퓨터 없이 장비(하드웨어) 위주로만 진행되었으며, 그리고 완전히 (전통적인) 비디오 엔지니어링 기술을 기반으로 하는 것이었습니다.(포스트-후반작업에 들어가서야 컴퓨터를 사용하기 시작했습니다.)


[주] 이 교육과정은 (구재모 교수가 참여/활동했던) Santa Fe Digital Workshop 포럼을 말하는 것이며, 제프 크리(Jeff Cree) 촬영감독은 싼타페 워크샵의 설립멤버이면서 수석 강사였음.


촬영 할 때는 “페인트 박스”라고 불렀던 리모트 컨트롤러(휴대용 CCU)를 카메라에 연결해서 (카메라 내부의) 컬러 매트릭스를 조정하는 방식으로 촬영본의 색을 보정했고, 그렇게 현장에서 만들어진(촬영된) 영상의 결과물을 HDCAM SR 테이프나 P2 메모리카드로 직접 녹화(저장)했습니다.

  

[Abby Levine] 업계 최초였던 두 그룹의 DIT팀이 있었는데, 제가 속했던 팀이 그 중 한 팀이었고 비디오 공학을 배경(전공)으로 하는 팀원들로 구성되어 있었습니다. 1986년 당시 저는 리보 스튜디오(Rebo Studi)라는 작은 프로덕션 회사에 일했었습니다. 회사의 대표였던 베리 리보(Barry Rebo)씨는 상당히 미래지향적인 사고를 하는 분이었고, 새로운 HD비디오 기술에 관심을 아주 많이 갖고 있었습니다.

1986년 말 경에 회사로 한 트럭분의 아날로그 HD장비가 들어왔고, 직원들은 매뉴얼도 없이 그 새로운 장비들의 사용법을 스스로 익혀야만 했습니다. 장비들은 전부 크고 무거웠고, 우리는 현장에서 사용할 수 있도록 이동성을 고려한 활용법을 스스로 찾아내야만 했습니다. 필름으로 촬영하고 후반작업을 진행하던 당시의 영상산업 환경과는 전혀 다른, 비디오 기술을 새로이 접목하는 방법을 찾아내기 위해서는 미래지향적으로 사고하도록 스스로 노력해야만 했습니다. 그런 연구를 거의 10년 동안 진행했었습니다. “1986년~87년부터 HD를 촬영했었다”라고 말하면 사람들은 깜짝 놀랍니다. 그렇게 우리가 연구하며 진행했던 모든 일들은 과학 프로젝트 그 자체였습니다.

  

[Ben Cain] 저는 케이블 방송용 논픽션 프로그램 제작에서 ENG/EFP 카메라맨으로 일을 시작했는데, 규모가 큰 프로그램들이 아니었기 때문에 제작팀에 DIT는 없었습니다. 그래서 (사용하는) 여러대 카메라의 색을 어쩔 수 없이 제가 직접 맞춰야만 했습니다. 그러다보니 자연스럽게 ‘페인트 박스’ 사용법과 웨이브폼 모니터/벡터스코프 읽는 법을 공부해야만 했습니다. 그런 필요 때문에 HD 비디오 엔지니어링 집중 과정을 수강했고, 예산과 규모가 큰 프로덕션일수록 그런 전문 직무에 대한 수요가 높다는 것을 알게되고나서 저는 카메라맨에서 전문 DIT로 직종을 바꿨습니다. 저는 카메라맨으로 일을 시작했고, 그래서 지금도 저 자신은 카메라맨의 일을 하고 있다고 생각합니다.

  

[Elhanan Matos] DIT로 처음 했던 작업은 2005년이었습니다. 최근 4년동안 저는 광고쪽 일만 하고 있습니다만, 기회가 닿는다면 영화쪽 일도 하려고 합니다.



[NFS] 파일 저장 방식의 촬영이 DIT 역할에 가져온 변화는 무엇입니까?

  

[Ben Schwartz] 레드 원(RED ONE) 카메라가 나오면서, RAW 포맷으로 촬영하고 후반작업에서 색보정을 한다는 엄청난 ‘패러다임의 변화’를 목격했습니다. 2009년 당시 제가 했던 작업의 대부분은 레드 원 카메라로 촬영하는 일이었습니다. 다른 DIT들도 마찬가지겠지만, 저에게도 일종의 자명종 같은 사건이었습니다. DIT들이 하던 일들이 전통적인 비디오 엔지니어링의 영역에서 보다 더 컴퓨터 소프트웨어 중심의 워크플로우로 바뀐 것입니다. 당연히 컴퓨터를 능숙하게 다룰 수 있어야 했구요. 그러면서 DIT 직무를 재정의 할 필요가 생겼습니다. 

2009년 이전에 저(DIT)는 촬영감독 옆에 앉아서 촬영감독의 요구에 따라 실시간으로 색을 보정하고, 사용하는 여러 대의 카메라 색을 통일시키는 일을 주로 했습니다. 그렇게 최종 결과물에 가까운 수준으로 현장에서 색보정한 영상을 테이프에 기록했습니다.

하지만 레드 카메라를 사용하면서 하는 일은 크게 바뀌었습니다. (모니터로 나오는) 실시간 비디오 신호와 레드시네(RedCine)나 스피드그레이드(SpeedGrade) 같은 소프트웨어로 변환하는 영상 모두 원본이 크게 변형되지 않는 범위로 데이터를 다뤄야만 했습니다. 2009년 한 해는 DIT로서의 직무가 완전히 바뀐 해 였습니다. 그리고 그 때의 작업 방식은 지금까지도 이어지고 있습니다.

  

[Abby Levine] DIT의 책임과 직무를 완전히 뒤바꿔 놓았습니다. 예전에 테이프로 촬영할 때에는 복사본을 만들지 않았고, (물론 그 일도 신경써서 해야 했지만) 한 카피의 촬영본 그대로를 포스트로 전달했습니다. 

하지만 파일 기반으로 바뀌면서, 모든 촬영본 내용(파일)에 대해서 확인 작업을 해야만 했고, 복사본 또한 만들어야 했습니다. 그러면서 모든 데이터의 관리 책임이 DIT로 오게 되었습니다. 또한 모든 작업이 신속하게 이루어지기 바라는 기대 또한 높아졌습니다. 하루 만에 촬영하고 편집 하는 일이 얼마나 많아졌는지는 이루 다 말 할 수가 없을 정도입니다. (과거에 비해) 모든 일들은 숨 가쁘게 바삐 돌아가고, 제작 일정 또한 아주 빠듯해졌습니다.

  

[Ben Cain] 제 생각에 패러다임 변화의 시작은 (전 세계에서 가장 저렴한 24p 방식 카메라였던) 파나소닉의 Panasonic DVX-100의 등장이었습니다. 역사상 처음으로 누구나 영화와 같은 룩으로 만들 수 있게 된 것이었습니다. 저는 디지털 혁명이 여기서 시작되었다고 생각합니다. 

그렇게 시작한 변화에 종지부를 찍은 것은 최초의 파일 기반 카메라이자 대량 판매를 염두에 두고 만든 파나소닉의 HVX200 카메라였습니다. 하지만 당시 디지털 혁명의 최전선에 있었던 모든 사람들이 발견한 문제는 이미지 센서가 작아서 선택적인 초점을 만들 수 없다(피사계 심도가 너무 깊다)는 것이었고, 이는 이른바 ‘필름룩’을 구현하는데 있어서 치명적인 장애가 되었습니다. 그로인해서 작은 이미지 센서에서도 영화적인(얕은 피사계 심도)의 룩을 만들 수 있게끔 해주는 어댑터들이 나오기 시작했습니다. 그 어댑터 제품들은 크고 무겁고 사용하기가 불편했지만 현실적인 대안이 되었습니다.

그 때 즈음, 아리 D-21, 소니 F35, 파나비전 Genesis와 같은 대형 이미지 센서의 카메라들이 나오기 시작했습니다. 하지만 너무 높은 가격대로 인해서 충분히 상용화되지 못했고, 그래서 RED ONE 카메라만큼 업계에 파급력을 크게 미치지는 모했습니다.

과거에는 룩을 만드는데 테이프와 페인트 박스를 사용했었다면, 이제는 컴퓨터를 사용하고 있고, 영상의 룩은 (촬영현장이 아니라) 후반작업에서 최종적으로 만듭니다. 이것이 영화 촬영 현장에서 DIT의 역할을 바뀌게 된 계기입니다.

  

[Elhanan Matos] 레드 원 카메라가 처음 나왔을 때, 아주 그렇게 완전한 변화가 있었던건 아닙니다. 최소한 광고 업계에서는요. 하지만 알렉사(ALEXA)가 나오면서 모든게 바뀌었습니다.

저는 원래부터 컴퓨터로 작업하는 것을 좋아했기 때문에, 파일 기반으로 작업하는 것을 선호했고 그래서 저한테는 오히려 더 잘된 일이었습니다. 과거에 현장에서 활동했던 DIT들 중에서 컴퓨터를 잘 못다루는 DIT들도 많았습니다. 물론 그 분들이 지금도 현장에서 일하고 있긴 하지만. 어느 DIT 세미나에 참석했을 때 였습니다. 초반부에 코덱에 관한 내용이 나왔을 때, 그 세미나 룸에 있던 사람들의 절반은 그 개념을 재대로 이해하지 못했던걸로 기억합니다.

그 세미나에서 발표자는 참석자의 컴퓨터에 원격으로 접속한 다음 터미널로 들어가서 해서 암호화한 작업으로 코덱의 설정을 바꾸는 것을 보여줬습니다. 그 때 참석자들은 모두 발표자가 타이핑 하는 모든 명령어들을 받아 적고 있었습니다. ‘와, 저걸 모두 외우려면, 저들은 정말 어려움을 겪겠구나’라고 생각했던 기억이 있습니다. 참석자들은 작업을 드래그&드롭 방식으로 할 수 있었으면 하고 바랬고, 그게 더 힘든 방식임에도 그들은 자신들의 워크플로우를 바꾸려고 하지 않았습니다. 그 분들은 (제대로 이해 못했음에도 불구하고) 자신들이 한 번 외운 방식을 고수하려고 했습니다.



[NFS] DIT 직무가 창의적인 일이라고 생각하십니까?

  

[Ben Schwartz] 어떤 촬영감독들은 현장에서 DIT와 전혀 커뮤니케이션을 하지 않습니다. 또 어떤 촬영감독들은 촬영 내내 DIT 옆에 앉아서 모니터를 보며 노출이나 색, 각 장면의 LUT에 대해서 끊임없이 대화를 나누기도 합니다. 

RAW나 Log로 촬영하기 전에는 DIT가 카메라를 원격으로 조작하면서 내부의 컬러 매트릭스를 만져야 했기 때문에 어느 정도는 창의적인 일이었다고 볼 수 있었습니다. 그렇게 이미지의 룩을 만들었기 때문에 촬영감독과 항상 협업을 해야만 했습니다.

최근 몇 년동안을 보면, DIT의 직무에서 창의적인 측면이 감소하고, 보다 더 기술적인 부분으로 확대되고 있는 것은 사실입니다. 그렇지만 워크플로우와 촬영감독의 요구에 따라서 충분히 창의적인 역할이 될 수 있다고 믿고 있습니다.

  

[Abby Levine] 제가 하는 일의 최종 책임은 촬영감독한테 있습니다. 그런 맥락에서 본다면, DIT가 창의적으로 기여할 수 있는 부분은 ‘DIT와의 관계’와 ‘촬영감독이 DIT에게 바라는 정도’에 달려있다고 봅니다. DIT는 촬영감독과 함께 일하는 사람이며, 촬영감독이 DIT와 일하는 것을 좋아한다면 당연히 DIT는 자신의 재능을 충분히 활용하고자 하는 촬영감독과의 관계를 발전시켜 나가야 합니다. 그렇게 될 때 DIT의 창의적인 능력이 발휘될 수 있습니다. 나는 로봇이 아니며, 기술적인 측면뿐만 아니라 영상의 품질을 더 좋게 만들 수 있는 창의적인 능력도 충분히 갖고 있습니다.

저는 복잡한 기술적인 도전도 좋아합니다. 초창기에는 별 필요치 않은 잡다한 것들까지 다 동원하려고 했던, 그저 기술만으로 과학 실험 프로젝트  같은 HD제작 사례들을 비웃기도 했었습니만. 사실 모든 기술적인 측면은 창의적인 측면과 깊은 연관성이 있습니다. 만약에 아주 높은 수준의 창의적인 일로 만들고자 한다면, 영상의 품질을 관리하는 역할로서 DIT의 책임은 매우 높다고 말할 수 있습니다.

  

[Ben Cain] DIT가 자기 자신과 자신이 갖고 있는 능력을 발휘하는 것은 전적으로 DIT 자신에게 달려있다고 봅니다. DIT의 역할은 매우 다양하게 전문성을 발휘할 수 있습니다. 어떤 DIT들은 실시간 색보정이나 멀티 카메라의 색일치/동기화, 복잡한 비디오 신호 체계를 구축하는데 탁월한 능력을 갖고 있습니다. 반면에 방대한 양의 제작 현장 데이터를 매우 빠르고 효율적으로 관리하는 방법을 제대로 이해하고 있는 DIT들도 있습니다.

정말로 뛰어난 DIT들은 매우 복잡한 상황에서도 능수능란하게 일을 처리해냅니다. 4대의 카메라가 돌아가는 촬영에서 실시간 색보정 작업을 완벽히 처리해 내면서 동시에 하루 만에 전달되어야 할 코덱스 데이터 관리를 완벽하게 해내기도 합니다. 그렇기 때문에 어떤 분야로 일 잘하는 DIT가 될지는 어디까지나 DIT 자신에게 달려있는 문제입니다. DIT가 하는 일은, 어떤 경우에는 상당히 기술적이며 다른 어떤 경우에는 매우 창의적인 성격입니다. 그리고 이 두 가지가 모두 DIT 직무의 핵심이며, DIT가 모두 해야하는 일입니다.

  

[Elhanan Matos] 촬영감독에 따라 다릅니다. 어떤 촬영감독들은 그저 표준 상태(REC 709)의 상태로 촬영하기를 바라기도 합니다. 반면에 어떤 촬영감독들은 DIT가 다양한 룩을 만들어내고 그 중에서 촬영감독이 선택할 수 있기를 바라는 경우도 있습니다. 또 어떤 촬영감독들은 DIT 옆에 앉아서 DIT와 함께 원하는 룩을 직접 만들어내고자 하는 경우도 있습니다.

  

    

[NFS] TV프로그램 촬영과 광고 촬영에서의 차이점은 무엇입니까?

  

[Ben Schwartz] 광고 촬영은 일정이 촉박하게 진행되는 경우가 많아서, 촬영 하루 이틀 전에 DIT 투입이 결정되곤 합니다. 그런 이유로 방송프로그램 촬영에서처럼 워크플로우를 충분히 제대로 준비할 시간을 갖지 못하는 경우가 많습니다. 하지만 광고 촬영에서도 제작사는 워크플로우를 결정하고 관리하기 위해서 DIT를 찾습니다. 이상적인 방법은 워크플로우가 지나치게 단순하지 않으면서도 자연스럽게 진행되도록 하는 것입니다. DIT의 역할은 촬영현장과 후반작업 사이에 길을 닦아주는 것이며, 영상의 품질을 관리하고, 장면간의 일관성을 유지시키면서 촬영본 데이터를 관리하는 것입니다.

  

[Abby Levine] 광고 제작에서의 표준화된 워크플로우가 있습니다. 물론 방송용 드라마나 영화 제작에서의 워크플로우가 조금 더 다양한데, 촬영감독이 현장에서 만들고자 하는 것을 반영하는 방향으로 DIT의 작업이 매일 진행됩니다. 물론 당연히 초반 몇 주 동안은 워크플로우를 조금씩 가다듬는 과정이 수 없이 반복됩니다.

하지만 광고 촬영에서는 모든 일이 숨가쁘게 돌아가기 때문에 그렇게 할 수가 없습니다. 반면 영화 촬영에서는 상대적으로 충분한 시간을 가지고 편집본을 만들어가기 때문에 DIT의 역량이 좀 더 적극적으로 반영될 수 있습니다.

  

[Ben Cain] 광고 제작에서 DIT의 역할은 매우 중요합니다. 요즘은 광고제작 산업에서의 후반작업 패러다임이 크게 바뀌었고, 그로인해서 최종 완성까지 후반작업이 관여하는 비중이 적은 편입니다. 왜냐하면 광고제작의 경우 후반작업 업체들이 (영화나 드라마처럼) 연속된 일별 작업을 진행하지 않기 때문에, 촬영현장에서 DIT가 최종 결과물에 가깝도록 스타일을 만들어내는 경우가 많습니다. 물론 모든 프로젝트는 제각각 고유한 특징들을 가지고 있기 때문에 일반화하기는 어렵지만, 드라마나 영화 제작의 경우는 광고 제작과 작업 방식이 꽤 많이 다른 편입니다.

제가 최근 몇 년간 했던 작업은 ‘Girls’라는 HBO의 드라마였습니다. 하지만 이 작업에서 DIT로써 제가 했던 일은 광고 제작에서의 방식과 크게 다르지 않았습니다. 저는 모든 부문(팀)이 동의할 수 있는 워크플로우를 직접 만들어냈고, 작업의 기준(표준)을 설정했으며, 엄격한 품질 관리로 한 시즌의 전체 작품들이 일관된 색과 노출이 유지될 수 있도록 했습니다. 여기서의 품질 관리란, 모니터로 확인 가능하지만 촬영 현장에서 놓칠 수 있는 부분들 – 예를 들어 초점이 정확한지, 붐마이크 그림자가 생기지 않는지, 불필요한 반사가 생기지 않는지, 렌즈에 할레이션이 생기지 않는지까지도 DIT인 제가 모두 확인하고 체크했습니다.

그런 장기 프로젝트에서 현장 DIT로서 해줄 수 있는 또 다른 중요한 역할은 조리개 조절을 보완해주는 것입니다. 제1촬영조수가 포커스를 부드럽게 이동시키듯이, 일광 노출이 미세하게 변화하는 촬영 조건에서도 일관된 노출을 유지할 수 있도록  DIT가 작업하는 것입니다.

  

[Elhanan Matos] 장편영화는 작품마다 작업방식이 제각각 모두 다릅니다. 그리고 DIT들 중에는 영상 신호(만)을 관리·통제하는 전통적인 방식으로 작업하는 이들이 많습니다. DIT들은 모니터와 웨이브폼을 통해서 신호 상태를 체크하고, 현장 색보정 기사를 따로 두고 작업을 진행하도록 합니다. 물론 이 경우에도 촬영본 자체를 건드리지는 않으려고 합니다.

사실 장편영화 촬영현장에서 촬영본 자체를 만지는 DIT를 본 적은 없습니다. 물론 그런 DIT가 있다고 들은 적은 있습니다만, 광고 제작에서처럼 일반적인 경우는 아닙니다. 광고 촬영에서는 현장에서 DIT가 직접 색을 만지는 식으로 작업하는 경우가 많습니다만, 드라마나 영화의 경우 보통 포스트에서 그 작업을 진행하는 방식입니다.

  

  

[NFS] 독립영화 제작에서 DIT의 역할은 무엇입니까?

  

[Ben Schwartz] 모든 촬영 현장에서 DIT가 필요하냐구요? 저는 아니라고 생각합니다. 보통 독립영화들은 예산이 타이트하기 때문에 따로 DIT를 쓸 여유가 없는 경우가 많습니다. 물론, DIT를 쓰게 되면 당연히 많은 장점이 있습니다. DIT는 촬영본 데이터를 관리·복사하고, 어떤 카메라 시스템을 사용하든지 영상의 품질을 최적화 하는 작업에 가장 숙련된 기술을 가지고 있는 전문 스탭입니다.

그렇기 때문에 DIT를 쓴다는 것은 일종의 보험가입 같은 것일 겁니다. 촬영본 데이터를 관리하는데 익숙치 않은 스탭에게 작업을 맡겨서 촬영본 데이터를 유실한 사례를 많이 들었습니다. 워크플로우는 제작하는 프로젝트마다 전부 제각각인 경우가 많습니다. 실력있는 DIT를 쓴다는 것은 워크플로우가 빈약한 경우에도 프로듀서와 촬영감독이 촬영본 유실을 걱정할 필요가 없다는 뜻입니다. 

  

[Abby Levine] 어떤 제작에서는 DIT가 필요하지만, 그렇지 않은 경우도 있습니다. 요즘은 사용하는 장비들은 다루기가 쉬워졌기 때문에 기록되는 것 그대로 현장에서 확인할 수 있거나 또는 그렇게 설정할 수 있는 환경입니다. 과거(필름으로 촬영하던 시절)에는 불가능했던 일입니다. 그렇기 때문에 DIT가 있든 없든 작업을 진행할 수는 있습니다. 하지만 DIT는 일종의 보험과도 같아서, DIT가 투입되는 경우에는 작업에 문제가 생길 위험이 현저하게 줄어듭니다. 만약 어떤 문제가 생겼을 때, DIT는 문제를 그대로 두지 않습니다. DIT는 문제를 확인 할 수 있고, 그 문제가 무엇인지 파악할 수 있으며 어떻게 대처해야 하는지를 압니다. 규모가 큰 제작일수록 이런 역할의 중요성은 더 커집니다.

오늘 저는 촬영감독과 이런 질문을 했었습니다. “문 밖에서 들어오는 빛의 색온도가 낮아서 실내 조명이 일광처럼 보이는데 괜찮겠습니까? 이걸 수정할까요? 아니면 그대로 둘까요?” 저는 현장에서 모니터를 보고 있는 사람이고. 상황마다 무엇을 어떻게 해야하는지를 알고 있습니다. 현장에서 이런 역할을 하는 전문 스탭을 둔다는 것은 매우 의미있는 일입니다. 물론 DIT가 해결해야 할 기술적 복잡성이 없는 촬영 현장도 많습니다.

오늘 촬영한 것이 잘못되어도 아무런 추가 비용 없이 내일 다시 찍을 수 있다면 DIT가 필요 없겠지요. 하지만 이런 경우에도 원본 촬영본이 잘못된다는가 포커스가 안맞는다든가 노출이 과다하거나 부족하게 되는 문제는 고칠 수 없을겁니다. 만약 당신이 일생에 단 한 번뿐인 기회의 제작을 한다면 이런 문제를 미연에 방지하고 발생한 문제를 해결해줄 수 있는 DIT의 역할은 반드시 필요할겁니다. 

  

[Ben Cain] DIT가 반드시 필요한 스탭은 아닐 수 있습니다. 촬영감독은 반드시 있어야겠지요. (광고 촬영의 경우를 제외하고) 드라마나 영화 촬영의 경우, 촬영기사(Camera Operator)와 제2촬영조수도 반드시 필요합니다. 제1촬영조수는 항상 필요합니다. 하지만 DIT는 반드시 필요한 것은 아닙니다. 만약 DIT가 필요하다면 필요한 이유가 있기 때문입니다. DIT가 현장에 있는 이유는 촬영감독을 보좌하면서 촬영본 데이터를 안전하게 관리하기 위함입니다.

DIT의 역할과 필요성을 예산이 큰 규모의 제작으로 국한해서는 안됩니다. 어찌보면 규모가 작은 제작에서 DIT의 역할은 더 크게 빛이 납니다.(DIT가 없음으로 인해서 발생한 문제를 해결하려면 더 큰 비용을 지불해야 할 수 있기 때문입니다.) 그렇기 때문에 제작(비)의 규모와 상관없이 DIT는 꼭 필요한 스탭이라고 생각합니다. DIT는 이름 그대로 디지털 이미지를 관리하는 기술자입니다.(디지털로 이미지를 만들지 않는 영상제작은 없습니다.)

  

[Elhanan Matos] 아무런 문제가 발생하지 않을 거라는 확신을 갖고 진행하더라도 독립영화는 어쩔 수 없이 여러 가지 문제에 직면하게 됩니다. 물론, 무엇을 촬영하며 촬영감독이 카메라를 얼마나 능숙하게 다루는가에 따라 달라질 수 있겠지만, 그렇다 하더라도 제작과정에서 모든 것을 완벽하게 통제하기는 힘듭니다. 하루에 대본 12~13페이지의 분량을 촬영하는 것은 정말 힘든 일입니다. 제1촬영조수가 컴퓨터를 아무리 능숙하게 다루더라도 촬영본을 유실할 수도 있고, 촬영팀도 모르는 사이에 카메라의 설정이 바뀌거나 잘못될 수 도 있습니다. 만약 당신이 모든 것을 완벽히 처리해낼 자신감을 갖고 있고, 촬영조수들이 여러 업무를 동시에 해내는데 정말로 뛰어난 능력을 갖고 있다면 굳이 DIT를 따로 고용해야할 필요가 없을겁니다.

  

  

[NFS] DIT의 역할에 대한 인식이 어떻게 바뀌어야 한다고 생각하십니까?

  

[Ben Schwartz] 저는 프로듀서와 촬영감독들이 DIT를 그저 하나의 사치스런 비용의 역할로 보지 않고 제작에서 반드시 필요한 동반자로 생각해줬으면 좋겠습니다. 만약 DIT가 어떤 역할을 하는 것인지 제대로 이해한다면 우리를 그렇게 보지 않을거라고 생각합니다. 여전히 많은 사람들에게는 DIT가 신비한 역할이지만, 그럴 필요는 없습니다. 우리 DIT들의 역할은 작업마다 다릅니다. DIT 역할에 대해 의구심을 가지면 작업에서의 불확실성은 높아집니다.

그리고 저는 DIT라는 용어가 스스로를 DIT라고 부르는 사람들에 의해서 그저 컴퓨터나 데이터 관리하는 역할로 축소되어 있다고 봅니다. 촬영감독이나 촬영조수처럼 DIT도 경험과 능력에 따라 천차만별입니다. 아주 불행한 경우일텐데, DIT와 좋지 않은 경험을 하게 되면 프로듀서나 촬영감독에게 DIT는 당연히 부정적인 이미지로 남게 됩니다. 실력있는 DIT는 창의적인 측면에서나 기술적인 측면에서나 그리고 재정적인 측면에서도 촬영감독과 프로듀서에게 아주 훌륭한 친구이자 동반자가 될 수 있습니다. DIT를 쓴다는 것은 가치 있는 투자이며, 촬영현장의 모든 이들이 DIT를 반드시 필요한 역할로 여겨주기를 바랍니다.

  

[Abby Levine] 이해가 부족하면 오해가 됩니다. 지식을 충분히 갖추지 못한 프로듀서는 큰 문제를 일으킬 수 있는데, 더 큰 문제는 프로듀서 자신이 그러한 자신의 상태를 인식하지 못할 때입니다. 업계의 탑20 DIT들이 2천명의 프로듀서들 앞에서 이렇게 말했던 적이 있습니다. “만약 프로듀서가 자신이 모르는 부분을 DIT에게 물어본다면 DIT들은 기꺼이 도와주려고 할 것이고, 그러면 일은 쉬워지고 문제는 간단히 해결됩니다. 이것이 프로듀서가 DIT에 대해서 알아두어야 할 내용입니다.”

  

[Ben Cain] 최근 몇 년 동안 큰 패러다임의 변화가 있었고, 영상업계에서는 DIT가 무슨 일을 하는지, DIT는 누구인지, DIT가 촬영팀에 어떻게 기여를 하는지에 대해서 많은 혼란이 있었습니다. DIT에 관한 가장 큰 오해는 DIT가 필름 로더 역할에서 발전한 직무라는 것입니다. 불행하게도 이런 오해는 파일 기반의 카메라를 사용하는데서 기인한 부작용인데, 파일 복사를 담당하는 이들을 모두 DIT라고 부르는 무지함에서 초래된 것입니다.

테이프 방식의 카메라를 더 이상 사용하지 않게 됨에 따라 DIT의 업무는 파일 기반의 시스템으로 바뀔 수밖에 없었고, 그에 따라 역할도 크게 바뀌었습니다. 만약 제가 DIT에 대한 오해를 바로잡을 수 있다면 저는 이렇게 정의하겠습니다. DIT는 ‘촬영감독과 함께 촬영하는 작품의 색을 만들고 보정하는 업무를 담당하는 전문가’입니다. 촬영조수들과 협업하여 촬영본 데이터를 관리·복사하는 일만 담당하는 것은 DIT가 아니라 데이터 매니저입니다. 이러한 개념 구분은 현업 DIT들과 DIT조합에서 현재도 논의가 계속되고 있기도 합니다.

  

[Elhanan Matos] 예전에 어느 제작실장-프로덕션 매니저가 DIT 트레일러에 와서 제가 LUT를 적용하고 색보정을 진행하는 모습을 보면서 “와우! 기사님이 이 모든 일을 다 하시는건지 미처 몰랐어요”라고 얘기한 적이 있었습니다. 현재 영상업계(또는 최소한 광고업계)에서 잘못 알려진 가장 큰 오해는 DIT가 단순히 파일 복사만 한다는 것입니다. 트랜스코딩이 그저 파일을 복사하는 일이라고 알고 있는 프로듀서를 만난 적 있습니다. 현업으로 일하고 있는 대략 5~6년차의 제작부장과 제작실장들 상당수도 그렇게 알고 있는 경우가 많은데, 그들이 그대로 프로듀서가 되면 마찬가지로 DIT에 대한 이해가 부족한 프로듀서가 되게 됩니다. 



Don't Miss:A Massive List of Summer 2018 Grants All Filmmakers Should Know About


No Film School


Micah Van Hove

October 7, 2013

Defining DIT: The Big Misconception


Ben Cain performing an iris pull during a take.



It's easy to put an idea in someone's mind -- yet incredibly difficult to bore it out. Somewhere along the line, perhaps in the film industry's switch from analog to digital, major misconceptions about the Digital Imaging Technician's place on set have arisen. We're here to set the record straight. A DIT is an agent of the cinematographer, and is served by a video engineering background for image quality control, troubleshooting, on-set color correction, and managing the workflow of a production. Some of the industry's top working DITs from both New York and L.A. took time out of their schedules to talk with No Film School about the state of the DIT and to help clarify the effect they can have on any production -- large or small. Read on for part 1 of this 3-part series.


"With the release of the RED ONE we saw a complete paradigm shift towards RAW capture and towards color correction in post-production as opposed to live on set."

NFS: Tell us about your background.


Ben Schwartz: I started off as a shooter and editor of television news. My introduction to professional video was through Beta SP cameras; on the job, I learned about exposure and white balance, internal menu structures, recording media formats, and the intricacies of an analog video signal. After a brief detour in film school, I ended up working for a video production company that owned a Sony HDC-950, which at the time was the pinnacle of HD video cameras. At first, we hired outside DITs, but I saw an opportunity to build on my background in video and develop a skill set that very few people had at the time.


I went out to Burbank and took a course on working as a DIT with Jeff Cree, who was and still is one of the absolute leading figures in HD video technology. When I first started as a DIT in 2006, the dominant cameras were the Sony F900 and the Panasonic Varicam. The job was all hardware, pure video engineering; there was never a computer involved at any stage until post. The cameras were hooked up to remote controls, what we in the business call "paint boxes." The internal color matrix of the camera was manipulated remotely via these boxes, and the color corrected master was recorded directly to HDCAM SR tape or P2 cards or something like that.


Abby Levine: I would like to think I was one of the first two DITs, but maybe I was just in the first batch of DITs. The first group of guys had much more of an engineering background. In 1986, I was with a little production company called Rebo Studio. Barry Rebo who ran the place was a forward-thinking guy and he was interested in this new "high-definition thing." And at the end of '86 a truck pulled up with a bunch of 1st generation analog high-definition cameras, and they came off the truck with no instruction manuals.


So we had to learn this stuff -- and we did. We figured out a way to make this brutally heavy equipment functional in portable environments. It took years to get any traction, but we spent from '86 on to the next decade on what was essentially experimental production. You had to be a little bit forward-thinking to get involved, to do it for the future's sake as opposed to just shooting film and using the existing workflows. But I tell people we started shooting HD in '86-'87 and they are astonished. And it was a blast -- it was always a science project.


Ben Cain: My background is in ENG /EFP video shooting non-fiction television shows for various cable networks. On these projects the crew was limited and we didn’t have a DIT. Left to my own devices and tasked with matching multiple cameras, I had to learn how to use a paint box and read the vectorscope and waveforms. It turned out to be a great crash course in HD video engineering and I ended up finding a growing demand for this skill set on larger budget, higher end production, so transitioned from a shooter to a full-time DIT. I started as a camera guy and I still consider myself a camera guy more than anything else.


Elhanan Matos: My first job as a DIT was in 2005. For the past 4 years I've been doing only commercials, but I'll day-play on a movie sometimes if I know the camera crew or the cinematographer.



The Sony RMB-750, the paintbox that controls the Cinealta line of cameras.

NFS: How did the transition to file-based capture change the role of the DIT?


Ben Schwartz: With the release of the RED ONE, we saw a complete paradigm shift towards raw capture and color correction in post as opposed to live on set. 2009, as I remember it, the vast majority of the jobs I did that year were shot on the RED ONE. It was a wake up call for me, and I know for other DITs, because now there was this shift away from classical video engineering towards more software-centric workflows. And it forced us all to become much more proficient with computers.


I also had to redefine in my own mind what my job responsibilities were as a DIT. Pre-2009 I sat next to the DP at a monitor and color corrected live according to their specifications and matched multiple cameras on the fly. That color went to tape and became more or less the final color. With the RED, the job became more about handling data and applying color non-destructively, either to a live video signal or after download using software like RedCine or SpeedGrade. That was the year for me that really shifted the entire focus of the profession, and the repercussions are still being felt.


Abby Levine: More than anything it changed the responsibilities. Back in the day, you'd shoot tape; you didn't make clones of the tape. There was one copy that would go to post and they'd be responsible for handling it. When it became file-based everything needed to be verified and you needed to make copies. So, it fell to the DIT to be responsible for this data and these copies. Also, the expectations for finishing things immediately has risen. I can't tell you how many times they are editing things we just shot that morning. Everything is urgent; they've compressed the timeline of production.


Ben Cain: In my opinion the camera that planted the seed that grew into an industry wide paradigm shift was the Panasonic DVX-100, the world’s first affordable 24p digital camcorder. For the first time, just about anyone could make images that kind of looked like a movie. And with this, the digital revolution was born. But what really sealed the deal was Panasonic’s next offering, the HVX200, which was both the first file based camera and the first HD camera at a price with massive sales in mind.


But as everyone on the front lines of the revolution quickly learned, the problem with these cameras was that the imager was so tiny it was nearly impossible to create selective focus, one of the signature qualities of the elusive “film look”. This led to a cottage industry of camera modifiers and depth of field adapters used to create a more cinematic look on these small sensor camcorders. Now there was a realistic alternative to shooting motion picture film, albeit a cumbersome and unwieldy one.


At this same time, there were of course numerous large sensor cameras available such as the Arri D-21, Sony F35, and Panavision Genesis. Because these systems were prohibitively expensive, they did not impact the industry nearly as much as the RED One, which really changed everything when it became available in late 2007. Before where there was tape and paint boxes, now there were computer systems where the look was created in post production. It was a whole new way of working and forever changed the role of the DIT on the film set.


Elhanan Matos: When the RED ONE first came out, it never really took off, at least in commercials. It did at first and then the Alexa came out and took its place. I prefer file-based capture, I've always been a computer nerd, so for me it was great. I enjoyed it. I knew a lot of other DITs who could do their job really well, but couldn't use a computer. And those guys are still working, but I remember going to a seminar when the codecs first came out and half the room couldn't really grasp the concept of what it was.


And they showed us how to change settings, you networked it to a computer and then went into your terminal and essentially SSH'd into the codecs and change your settings from there. And everybody was sitting there and writing down all the specific little commands to type in. And I remember thinking: "Wow, if they have to memorize every keystroke in terminal they're gonna have a hard time with this." They were hoping for drag and drop, so it made the jobs a lot harder for them, and they wouldn't change their workflow; they were stuck with one workflow that they memorized, but didn't fully understand.


"Workflows are like snowflakes, they're all different."

Manchild DIT


Thomas Wong's DIT station on No Film School founder Ryan Koo's AMATEUR.

NFS: Do you consider your job a creative one?


Ben Schwartz: Some DPs have no interaction with me at all on a job. Other DPs are sitting next to me the whole time, looking at my monitor, consulting with me on issues of exposure, color, and scene-to-scene LUTs. In the years before raw and log recording, the job was always at least partially creative because you were responsible for manipulating the camera's internal color matrix.


So, there was always some collaboration with the DP on the finished look of the image. I think indisputably the job has become less of a creative position and more of a technical one in recent years, but that said, I still believe the DIT can contribute to the creative process if the workflow and the cinematographer encourage that.


Abby Levine: My ultimate responsibility is to the DP, and in that context my contribution creatively has much more to do with my relationship with the DP and the DP's desire for input. There are DP's that I work with that love to work with me and you develop a relationship with people who enjoy picking your brain and vice versa, and maybe on those jobs you tend to have more creative input. I'm not a drone -- I have input to provide. I'm interested in the content of the show and the creative look of the show as well as it being technically in the can.


I like a complex technical challenge too. In the early days we used to laugh about every HD production being a science project; you had to piece together a lot of stuff that didn't necessarily work together. Frankly, creative input and technical input used to be a lot more inter-related, but it's a high responsibility quality control job and a lot of that is on a creative level.


Ben Cain: The DIT position is one that’s very much up to the individual to sell themselves and their skill-set. There is potential for an enormous variety of specialization. Some technicians excel at the video component of the craft such as live grading, matching multiple cameras, and setting up complicated video paths. On the other hand, some really understand the in’s and out’s of safely moving massive quantities of data and creating the production’s file deliverables with the greatest speed and efficiency.


Some very skilled DIT’s are adept at any task and can effortlessly jump back and forth between doing a live color correct for four cameras one day and then handling Codex deliverables on a workstation on another. It’s really up to the individual to decide what kind of projects you want to be involved in. Some are very technical and others are very creative. At its core, this position is quite a nice marriage between the two.


Elhanan Matos: It depends on the DP. There are certain DPs who don't want to delineate from that REC 709 look, and in that sense I don't think it's creative at all. But other DPs want your opinion and want you to create looks to choose from. Or they'll sit down and work on the look with you.


NFS: How are the needs of commercial productions different from TV and features?



Ben Schwartz: Commercial productions tend to come together very quickly. Sometimes I'm hired a day or two before the shoot. For that reason, there usually isn't time to finesse the workflow as you would on a feature or television series. Production looks to the DIT to define and oversee the workflow on a commercial shoot. Ideally, you strive to streamline the workflow without dumbing it down. You're basically paving the road between set and post, maintaining quality control and shot-to-shot consistency, and nearly always managing the data.

Abby Levine: There's a fairly standard workflow for commercial productions. For television shows and features the workflows vary a little bit more -- you wanna be involved and making sure the dailies get created that are very reflective of what the DP thinks he created on set. There's always a lot of back and forth in the first couple of weeks of a TV or movie production to finesse the workflow a little bit.


On a commercial that doesn't happen, because an agency is gonna come in and beat the thing to death after the fact anyways. What happens in movies is people develop what is called "temp love." If they're editing dailies that have a certain color correction, they're gonna get used to that and they're gonna start to like it. And then maybe the DP is gonna come in and say "That's not what I had in mind at all." So, on longer duration shows you want the editorial materials to be more confident.


Ben Cain: In the commercial world, DITs have a crucial role to play. The post-production paradigm has dramatically changed in this segment of the industry as there’s now rarely a lab involved until finishing. Because labs aren’t doing dallies for commercials, the business of creating the production’s file deliverables has really come to be owned by the DIT. While every project is unique and has very specific criteria, the work we do in episodic television and feature films tends quite a bit different.


My main project for the past few years has been the show Girls for HBO and what I’m doing as a DIT on a project like this couldn’t be more different than when I’m working in commercials. Here, the challenge is to devise a workflow that is agreeable to all parties involved, establish standards and best practices, and then through rigorous quality control, maintain the exposure and color baseline throughout the season and keep the show “looking like the show.” Quality control extends to helping the assistants evaluate focus, watching for boom shadows, unwanted reflections, lens flares, etc. and making sure that what everyone on the set is seeing on monitors is what they’ll see in dailies.


Another valuable service a DIT typically provides on these longer projects is iris pulling. Just as the 1st AC is smoothly pulling focus and hiding the transitions, the DIT can remotely do the same thing on the iris and help to correct imbalanced exposures and maintain consistency when shooting in constantly changing available daylight.


Elhanan Matos: In the feature world everything is different, it's like the wild west. You've got a lot of DITs who are sticking to the old traditional way of working, where all they'll handle is the signal. So they'll have their monitors and their waveform monitors and that's it -- they won't touch anything else. Then you have your guys who will color correct live on set, but they don't want to touch dailies.


I haven't met a single DIT who does dailies on features yet. I've heard that it exists, but I don't think it's as common as it is in commercials. In commercials you have to make dailies. Dailies in TV and features -- they expect more; they expect to have DVD dailies. Nobody watches dailies in commercials. It's for the editor -- nobody else.


Waveform Monitor


Image courtesy of DIT Christian Dressler

NFS: Where do you see the role of the DIT in independent production?


Ben Schwartz: Do I think that every single job in production requires a DIT? No. I get that in the world of independent film when budgets are tight, there is simply not room for a DIT. That said, I think every production would benefit from having a DIT on set if for no other reason than a DIT on set equals peace of mind. They are the most experienced person with the safe duplication of data and the person who is most familiar with the inner-workings of a particular camera system.


So I think having a DIT on set is a kind of insurance policy. I've heard of more jobs that I can count where footage was lost when a production hired someone who wasn't qualified to manage the data. A good DIT means a producer and a DP never have to worry about any lost data or about any improper implementation of a workflow. Workflows are like snowflakes, they're all different.


Abby Levine: Some productions require a DIT and some do not. Generally the equipment has gotten easier to use. It's a real "what you get is what you see" environment -- or it can be set up that way -- so there's a real security there that you didn't have back in the days of film. And that can happen with or without a DIT. People are quick to say that we're a cheap insurance policy, in others words, when we're on set things do not go wrong. If things go wrong, we don't shoot all day with that wrong thing going wrong. We see it, recognize it and we know what to do. And on a big show that's a major comfort factor.


A conversation I had with a DP today: "The light outside the door was warm, now the light looks like daylight. Do you care? Do you wanna fix it? Do you not?" I'm staring at the best monitor on set -- I know what's going into the can. It's worthwhile having a very qualified guy eyeballing that. That being said there's plenty of productions that don't have technical complexities that might need to be addressed by a DIT.


If you're shooting a once in a lifetime thing you probably want a guy there. If you're shooting a thing you could come back and shoot tomorrow for no expense or no money, then it's a different story. But there's a couple of things you can't fix -- I don't care how RAW your picture is: out of focus, over-exposure and under-exposure.


Ben Cain: The thing about the DIT position is that it’s not what is known as a “must-hire”. A Director of Photography is a must hire. On anything but a commercial, a Camera Operator and 2nd AC is a must-hire. A 1st AC is always a must-hire. A DIT is never a must hire, so if you’re there, it’s because someone wants you there. Someone who understands that you’re there to facilitate the DP’s vision and protect the production’s data.


This service shouldn’t be limited to larger budget productions and if anything, a DIT can make themselves even more valuable on smaller shows where there are opportunities for them to provide services that are usually the domain of expensive outside vendors. However in my opinion, the first service a DIT should offer any production regardless of size is image integrity. It’s in the name after all, Digital Imaging Technician. Own the imaging component of it.


Elhanan Matos: For an independent filmmaker it's more about the assurance that nothing is gonna go wrong. It depends on what you're shooting on and how comfortable the DP is with the camera. No matter how comfortable he is with a camera, it can be really hard to keep track of everything. If you're shooting 12-13 pages a day, it can be tough. And if his 1st AC isn't really good with computers then there's a lot that can go wrong: you could lose files, cameras settings could be changed or not set-up right. But if you're really comfortable with it and your camera assistants are really good at multitasking, then no, there probably isn't a need to hire another person.


DIT Workstation


NFS: What would you like to change about the way the role of the DIT is perceived?


Ben Schwartz: I want producers and DPs to see the DIT as an essential ally to production, not as a luxury expense. I think most see us as allies, and I think the ones that don't would, if they clearly understood what a DIT does. It remains a mysterious position to a lot of people and it doesn't have to be. Our role differs from job to job, and that level of uncertainty has led to suspicion about what the DIT is providing.


I also think the term "DIT" has been diluted by people whose expertise is limited to computers or data management yet still call themselves a DIT. Just like an AC or a cinematographer you find DITs with vastly different levels of experience and ability. When a producer or DP has a negative experience with one DIT, it can negatively color their perception of DITs in general.


And I think that's unfortunate, because a good DIT is a true friend and ally of both the cinematographer and the production creatively, technically, and financially. I think we're an investment worth making and I hope to see DITs really proliferate and come to be regarded as an indispensable position on set by everyone.


Abby Levine:  Misinformation is a big issue. Some producers, I think, are largely less knowledgable than they should be and it's a big problem when they don't admit it. When they do admit it, you can give them help and it's easy. I'd love to sit down the top 20 DITs with the top 2,000 producers and say, "This is what you need to know about us."


Ben Cain: There have been some major paradigm shifts in the past few years that have created a lot of confusion about what it is we do, who we are, and how we fit into the camera department. The number one misconception out there is that the DIT is little more than a glorified loader. This is an unfortunate side effect of the sheer volume of file based cameras out there now and users who through ignorance, are calling whoever is downloading their files, the DIT.


As tape based cameras fell out of use, DITs had no choice but to get into file based systems and it proved to be a logical and exciting evolution of the position. If it were possible to clear up any misconception about what it is we do, I would say that anyone who is working with the Director of Photography to establish the look of a project or is applying any color correction is a DIT. Anyone who is both working for the camera assistants and only downloading and backing up files is a Loader. This distinction continues to be problematic for both DIT’s and the union representing our interests.


Elhanan Matos: I've had production managers come out my trailer and they see me color correcting, applying LUTs, and saying, "Oh wow, I didn't know you did all that." It's like, "Well, yeah." The biggest misconception right now is, at least in the commercial industry, is that all we do is copy files. I've had producers that thought transcoding meant literally copying files. I'd say that the majority of production coordinators and managers that have been around for the last 5-6 years get it, but you still get some people who've just moved up and they still don't know what most people do on set.


...


Big thanks to Ben Schwartz, Abby Levine, Ben Cain, and Elhanan Matos.


What do you think? What is your experience working as/with a DIT? Let us know in the comments.


YOU MIGHT ALSO LIKE

Defining DIT: What You Need to Get Hired

Defining DIT: The Right Tools For the Job

Sony Reveals Version 4.0 of F5 & F55 Firmware, Adds Several New Functionalities

6

Alexa 3.4 K for 4K DCP

11

Does BMPCC fit a TV commercial job? So what does?

6

Clients and Workflow?

Your Comment


Share your thought and insights.


40 Comments

What would be the main differences between a Data Wrangler, which I have done and a DIT.


October 7, 2013 at 9:50AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Gavin Bearfield-Boyd

The Difference is that a wrangler only handles the data from the cameras. While the D.I.T manages monitoring, dailies, picture quality and works hand in hand with the cinematographer to achieve the desired look on set with the dailies and shooting.


October 7, 2013 at 12:40PM, Edited September 4, 11:21AM


7

Reply Share Lasse Sevli

Data wranglers often do not transcode/colour they copy footage, ensure that it is all there etc. and back it up. done.


October 7, 2013 at 1:01PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share David J. Fulde

Great work, Micah. The nuts and bolts of production that people need to know.


October 7, 2013 at 10:07AM, Edited September 4, 11:21AM


13

Reply Share DLD

Can anyone explain why the top photo is supposed to be a DIT but he's operating a wireless follow focus? Which is clearly the job of a 1st AC.


October 7, 2013 at 10:22AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Thom

That's a single channel fiz that can change focus or iris. As a DIT you would use it as a iris control


October 7, 2013 at 12:11PM, Edited September 4, 11:21AM


6

Reply Share Its for Iris

That could be for Iris conrtol.


October 7, 2013 at 12:38PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Matthew Rogan

Sounds you've never really been on set before, huh?


October 7, 2013 at 2:19PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share jman

Don't presume to know if I have or haven't worked on a set before. I just spent the last few months on multiple national level tv commercials, and IRIS pulls were always the job of the 1st, or DP, or barring that the DP would drive a wireless setup. But it was NEVER the job of the DIT.


October 7, 2013 at 2:44PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Thom

This is probably on a major network TV show. Often-times the DIT will do iris control, especially while matching cameras.


October 7, 2013 at 11:23PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share TV

ah cynicism, sounds like your not one to help but to boost your own ego.

This is site is called No Film School, maybe help your fellow man instead?


Seems like someone already answered that question above.


October 7, 2013 at 3:14PM, Edited September 4, 11:21AM


1

Reply Share Xiong

DIT/DMT would not pull focus or iris.


Maybe on a really small set with people just doing whatever to make the movie happen but it shouldn't be taught as so.


October 7, 2013 at 4:56PM, Edited September 4, 11:21AM


13

Reply Share Brooks Reynolds

Agreed that it would be a rare case. However, here's an example shoot of mine where the DIT set the exposure, via the "paint box" method mentioned in the article:


http://nofilmschool.com/2010/06/behind-the-scenes-on-my-virtual-runway-s...


Back to our regularly-scheduled discussion, where people want to lecture me on "simple basics of journalism." Thanks for that.


October 7, 2013 at 5:22PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share avatar Ryan KooFounderWriter/Director

I never read that article from 2010. I only go back to late'2012 in my NFS info gathering, plus some odds and ends. It's amazing how much has changed in three years. People still use Android?


October 7, 2013 at 11:56PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share DLD

I can barely remember that shoot myself!


Android is the most popular mobile OS in the world... Though among heavy data users and certainly Apple-centric filmmakers that is not the case!


October 8, 2013 at 4:07PM, Edited September 4, 11:21AM


4

Reply Share avatar Ryan KooFounderWriter/Director

Yes they do. All of these DIT s are local 600 guys working on top tier work. They do pull iris. The DP sets a stop, but they often give the DIT a little leeway to adjust up and down a bit to protect highlights. Or they just radio him to set a new stop. This is pretty common actually.


October 10, 2013 at 1:21PM, Edited September 4, 11:21AM


3

Reply Share Timur Civan

I work as a DIT for commercials and features in London. Iris pull (along with all other variables affecting the capture) is a DIT's responsibility, mostly on exteriors with changing cloud cover. The reason for this is that the iris pull must be done by looking at the waveform. The DOP is either operating or sitting in video village, whilst the 1st AC is busy sharpening.


The only time when this does not happen is when production decides an extra remote is too expensive. DOP and 1st AC don't seem to enjoy this type of decision.


Peace.


October 27, 2013 at 5:44AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share John Miguel King

Start by saying what D.I.T. means...


October 7, 2013 at 10:50AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Tulio

Updated.


October 7, 2013 at 11:39AM, Edited September 4, 11:21AM


3

Reply Share avatar Ryan KooFounderWriter/Director

Where? You call the article 'Defining DIT' yet you don't define it within the first few paragraphs. The byline is 'big misconception' but how do we know when we don't know what the original is.


Some simple basics of journalism Koo. Who, What, Where, Why and How. In this case because the article is about a DIT start with 'What is a DIT' and move on from there.


October 7, 2013 at 12:49PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share jess

Jess,


It is right here in the first paragraph, "We’re here to set the record straight about the role of the DIT — short for Digital Imaging Technician." And it is hyperlinked to wikipedia.


When you build a successful blog, you may lecture Koo, who by the way did not write this article.


October 7, 2013 at 1:48PM, Edited September 4, 11:21AM


2

Reply Share Morgan C.

+5,000


October 7, 2013 at 1:51PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Luke Neumann

seriously a link to wikipedia? that's just lazy, but sorry I mistakenly thought there would be original content here, not just the same reposting of others work.


October 7, 2013 at 6:42PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share jess

Jess,


We linked to a Wikipedia article because we are assuming most people on this site will know what DIT means, and for those who do not, they can click our motherfucking link. If you have a problem with that, go read another site. Sincerely,


A guy who knows nothing about journalism


October 7, 2013 at 7:03PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share avatar Ryan KooFounderWriter/Director

If you don't know what a DIT is then you probably aren't working on things big enough for you to stress about having a DIT...I've found that in the film world you will learn the things you need to know when you need to know them.


October 7, 2013 at 2:29PM, Edited September 4, 11:21AM


5

Reply Share Jerome

Do you want Koo to chew your food and spit it in your mouth too?


October 9, 2013 at 3:33AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Cyril

WOW. A really, really, useful article. Thanks Micah, Ryan and the NFS team.


October 7, 2013 at 2:15PM, Edited September 4, 11:21AM


2

Reply Share earnestreply

Thanks. Yeah, I learned a lot writing this too. Stay tuned for parts 2 & 3 in this series.


October 8, 2013 at 2:55AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share avatar Micah Van HoveWriterdirector, producer, dp

Thank you Micah, really interesting article. I work as a 2nd AC/Data Wrangler and because I handle files and back-up I am often called "The D.I.T" by producers or even some DPs. Once, I was checking a copy by opening and reading Red R3D files in Red Cine X and the DP saw that, asked me to do some basic contrast and color correction just to see how far he could go in highlights. I gently refused to do that, I keep trying to make people understand that I'm no DIT, it's a job and I am nor qualified nor paid to do that. It is indeed a big misconception...


October 7, 2013 at 5:39PM, Edited September 4, 11:21AM


3

Reply Share Tom

If your DP was a real DP he would know what you were hired to do and not have his data wrangler " Just play around with the footage".


October 8, 2013 at 10:02PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Leland

I totally agree. I would not say he's not a "real DP" because he did a great job on lighting the set and it was after all what he does for living so he is a professionnal but clearly not informed or a bit lost in the different new jobs shooting digital require.


October 9, 2013 at 6:52AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Tom

Hi guys. That's me in the picture pulling iris. Some of us DIT's do this all the time on both long and short form productions. This is a task that not been jurisdictionally defined by our union which means that technically anyone can do it. But because of the legacy of the paint box days where setting exposure was the DIT's job, the task of pulling iris remotely with a single channel is one that we've inherited.


Hope that helps to demystify.


October 8, 2013 at 12:46AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Ben Cain

I work for a DP who shoots multiple major cable tv shows and blockbuster movies. I just did a commercial with him for a mainstream first person shooter with an academy award winning director and I was pulling iris on two cameras live during shots. This is part of the job of the DIT. We had a team of two. I was doing the live grade and passing of Resolve luts to my loader/near set colorist. I instructed him on what vignettes/grads/secondaries to use per my experience with this dp over the last 6 years. Don't be close minded or short sighted in what you *think* the position of the DIT is you are only hurting yourself and future job prospects.


October 8, 2013 at 2:38AM, Edited September 4, 11:21AM


3

Reply Share Ryan

Interesting post! I work with small crews usually on RED's or Canon DSLRs or the like and haven't ever had a DIT. Still, really interesting food for thought! Thanks for sharing, didn't know much about the role at all. Thought it was really valuable to hear from them direct like this. Cheers


October 8, 2013 at 10:02AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Dean Butler

Just an aside to Elhanan Matos: on the features I've been DITing lately, in addition to live grading and signal monitoring (and pointing out any potential issues I see in the image), I've also been generating sunc editorial media (Avid or ProRes) and viewing dailies (720P QT files delivered on iPads) from the footage and sound that I download.


So while it's true that you and I haven't met, it is not the case that feature DITs aren't making dailies and editorial media on set just like commercial DITs.


October 8, 2013 at 1:05PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share Keith Putnam

Indeed. I'm doing all of it... and lunch breaks are mightily short!


October 27, 2013 at 5:47AM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share John Miguel King

Badass that you guys got Abby in there. He's a great guy. Got to see him work on set for the Annie remake last week.


October 8, 2013 at 8:53PM, Edited September 4, 11:21AM


0

Reply Share KahL

@jess

troll-alert much?

gtfoh


December 13, 2013 at 3:37AM, Edited September 4, 11:45AM


0

Reply Share Roger

Hey there I am so thrilled I found your web site, I really

found you by mistake, while I was searching on Yahoo for something else, Regardless I am here now and would just like to

say kudos for a marvelous post and a alll round interesting blog

(I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all

at the minute bbut I have book-marked it and lso added your RSS feeds, so when I hwve time

I will be back to read a great deeal more, Please do keep up the superb work.


June 24, 2014 at 1:50PM, Edited September 4, 11:56AM


0

Reply Share ulei de argan pret

Love what the DIT guys do... But, as the DoP, I want to control my own iris thank you.... ;)


September 20, 2015 at 8:38AM


0

Reply Share Jamie HobbisDirector of Photography74

All of the confusion starts with the Local 600, and they won't change it. It is the ambiguity of the positions allows them to keep control of it within IATSE. The position is a major point of contention between the various locals. Local 700 Claims that it is covered by the COLORIST and ASSISTANT COLORIST positions. Local 695 says that the position is covered by VIDEO TECH. If you look at the "verbiage" for each of these positions, various aspects apply to all of them. In reality, a good portion of the DITs (who aren't doing real-time color between camera and monitor) are doing the same exact work that non-union techs are doing at places like Fotokem.

The problem is that instead of the Locals coming to an agreement, they continue to leave it vague so that they all have a claim on it. The bottom line should be that we are IATSE and the local shouldn't matter as much.

I'm one of the few that would rather see DIT go to the 700. (Editorial union) In the end, a larger percentage of the work being done is for the editor. The preparation of the material, the workflow, etc. I think that they position of DIT should be EXCLUSIVELY the act of doing real time grading an image evaluation on set. Once the image is recorded and saved, it should go to another union. A Union that has a better understanding of the needs of editorial and post. I realize the whole "agent of the Cinematographer" thing comes into play. But I'd answer that with the fact that the DI colorist is the MOST influential in the final image the DP puts to screen. They are in 700.

I just know that when I call 600 to ask them about ANYthing technical, they really don't have answers. Most of them don't really have any clue what happens after the light goes through the lens. As a result, I think that is where their jurisdiction should end as well.

That is my humble opinion, but I am also someone dealing with this gray area everyday.


January 4, 2016 at 8:04PM, Edited January 4, 8:04PM